Direktlänk till inlägg 8 maj 2013

4,9,8

Av matilda - 8 maj 2013 16:11

Siffran 4 och 9 finns inte som dörrnummer på lägenheter eller hottel eftersom siffran 4 låter som ordet död och siffran 9 låter som ordet smärta, så båda nummerna är otursnummer i Japan. men däremot så är siffran 8 ett lyckon nummer eftersom den låter lika som ordet välgång. och när vi endå pratar om lägenheter så kan jag ju passa på att berätta att på vissa ställen här så är väldit lågt i tak så om du är lite längre så får du se upp för då kan du lätt slå i huvudet och bussresorna kan bli lite jobbiga eftersom bussarna inte är lika höga i tak som i sverige. jag har också märk när jag varit ute och kollat på kläder så finns det inte så mycket att välja på om du har större storlek än 38/40.

     

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av matilda - 22 maj 2013 16:11

Japan blev år 2011 drabbade av en jordbävning följd av en tsunami och en mängd efterskalv. Själva jordbävningen uppstod på grund utav att jordskorpan rört på sig och bildat en massa spänningar som släpptes lösa och gav en sådan kraft att en jordbävni...

Av matilda - 16 maj 2013 12:24

Lite japanska ord som jag lärt mig och har nytta av i vardagen här. och vissa ord är lite roliga så som aisukuriimu som betyder glass och är tagen från engelska ordet ice cream. aisukuriimu- glass (ice cream)  kiken- Fara! densha- tåg. basu- b...

Av matilda - 14 maj 2013 10:27

japan har många olika religioner så som buddhismen,shintoisten,kristna mm. dom flesta japaner är shintoister hela 54% om man ska vara exakt, 40% av japanerna är buddhister, kristna japaner är inte så många bara 0.7% resten av japanerna säger sig vara...

Av matilda - 2 maj 2013 09:46

Innan jag åkte ner till japan så började jag plugga lite grundlägggande japanska så att det skulle vara lättare att förstå skyltar och andra människor.japanska språket har 3 olika alfabet och man pratar olika med alla människor så man talar inte på s...

Av matilda - 25 april 2013 12:44


Kyoto Japans huvudstad? nej tokyo är japans huvudstad men engång i tiden så var kyoto japans huvudstad,men kejsaren kröns fortfarande i kyoto. Kyoto betyder "den västra huvudstaden " och tokyo betyder "den östra huvudstaden". jag tycker att det var...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards