Alla inlägg under april 2013

Av matilda - 25 april 2013 12:44

Kyoto Japans huvudstad?

nej tokyo är japans huvudstad men engång i tiden så var kyoto japans huvudstad,men kejsaren kröns fortfarande i kyoto. Kyoto betyder "den västra huvudstaden " och tokyo betyder "den östra huvudstaden". jag tycker att det var lite rolig fakta som jag kanske inte har så stor nytta av men det är bra att veta.

    en bild från idag när jag var ute med mina kompisar.

Av matilda - 25 april 2013 10:17

Idag har jag varit ute med några kompisar som jag träffade andra dagen jag var här, dom har varit jättesnälla och visat mig runt och informerat mig om det mesta. vi var på någon resturang och där beställde jag in sushi som var jättegod.

 


Av matilda - 24 april 2013 18:05

Jag har nu varit i japan ett tag och det är helt underbart här i Kyoto. Eftersom Kyoto är en av dom få delarna av japan som klarade sig(nästan) helt från bombningarna i andra världskriget och har en mängd olika tempel och andra ställen som är värda att besöka så var det den självklara staden att flytta till. Man får uppleva japans historia och kultur på ett sätt som inte finns i dom andra städerna. Under den tiden jag har varit här i japan så har jag märkt att det är många skolklasser och turister som kommer hit för att ta del av japans kultur och historia. Jag själv har blivit guidad av en kompis runt till olika tempel som t ex Kiyomizudera (det rena vatten templet) och andra sevärdheter så som Koya – berget.

 


Av matilda - 19 april 2013 13:44

idag har jag varit ute och sett mig om i kyoto. jag såg en hel del människor jag vart förvånad över hur många det var ute.men om man jämför med sverige som har 9 miljoner invånare i hela landet och japan som har 127,4 miljoner invånare och 1,5 miljoner av dom bor i kyoto så är det ju betydligt fler i kyoto än eskilstuna där jag bor i vanliga fall. jag var även och köpte ett telefonkort på 500 yen(yen är eller jpy är japans valuta) som motsvarar 33 sek, så jag nu kan ringa inrikes i japan från deras tellfonkiosker.

  

en bild jag så när jag var ute.

Av matilda - 17 april 2013 19:38

jag har nu kommit till min lägenhet här i japan där jag ska bo. Lägenheten var hur fin som helst och det har varit många olika intryck en dag som denna. Att få möjligheten att komma till ett nytt land med ny kultur har varit så spännande och jag längtar efter att få se mer av landets kultur.

Jag har som sagt hyrt en lägenhet som redan var möblerad och klar, jag fick också en yukata (en bomullsrock som används vid festligheter, fyrverkerier mm).

 Och jag bor i japans sjunde största stad Kyoto som är en av dom få städerna som helt klarade sig från bombningarna under andra världskriget. Där av den fina miljön och möjligheten till historia och kultur är större än i dom andra städerna.




Av matilda - 16 april 2013 10:31

Hej jag heter Matilda och jag har starta denna blogg för att berätta om mitt liv i asien. och detta är ett skolprjekt

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<<
April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards